Sento i oblido, veig i recordo, faig i entenc. (Proverbi xinès)

dimarts, 5 de desembre de 2017

Educar per transformar: estudis agraris que inclouen el cooperativisme, el treball per projectes i la participació activa de l'alumnat

El passat 27 de novembre l'associació i l'institut El Til·ler va acollir una experiència hortolana de l'institut Giola de Llinars que ens va semblar molt interessant. L'enunciat de l'activitat era:
"Educar per transformar: estudis agraris que inclouen el cooperativisme, el treball per projectes i la participació activa de l'alumnat"
"En aquesta xerrada coneixerem el cas del cicle formatiu de grau mitjà Producció Agropecuària del Institut Giola (Llinars del Vallès). Es tracta d'un cas molt particular on, amb la intenció de donar un enfocament agroecològic, han aconseguit tractar de forma transversal tots els continguts del cicle formatiu i posar en pràctica vàries metodologies de treball, entre elles la Sociocràcia (aconsegueix la participació real, activa i igualitària de l'alumnat en l'organització i la presa de decisions del cicle agrari, així com en el seu propi procés d'aprenentatge). Ens ho explicaran tot i farem un taller pràctic de sociocràcia."


Punt de partida:
            Criteri de coherència de continguts teòrics i pràctics.
            Transversalitat de coneixements.
            Treball per projectes.
            Aprendre a produir aliments.
            Garantir la participació i implicació de l’alumnat en el projecte.

La sociocràcia com a instrument:
Comporta el treball cooperatiu, la participació i el corresponent exercici de valors i actituds.
L’assemblea com a motor: Es tracta de promoure la reflexió, el debat i la presa de decisions més enllà del còmput «democràtic» per majories, encara que siguin qualificades. La sociocràcia requereix:
            1. La plena informació de tots els participants en l’assemblea sobre l’assumpte tractat.
            2. La participació- aportació de tots i cadascun dels assistents.
            3. La reformulació de les decisions, fins que aquestes siguin plenament consensuades.
A partir de l’acordat en assemblea , el grup d’alumnes funciona de manera cooperativa en la presa de decisions treballant en xarxa els diversos continguts del currículum.

Enfocament agroecològic:
            Meitat teòric (matins) i meitat pràctic (tardes).
            Programacions adaptades al projecte.
            Organització del treball cooperatiu (5 blocs) que cal coordinar i a partir dels quals
            s’organitzen les pràctiques:
                        Qualitat I+D
                        Comercialització
                       Manteniment
                       Producció
                       Economia
            Tots han de passar per tots els blocs i entendre de tot.
            Poden canviar de grup a partir de l’assemblea.
            S’estableixen uns coordinadors de grup.
            Tothom té algun càrrec. 

Finalment, vàrem fer una sessió pràctica de sociocràcia.

El projecte presentat, que ja ha rodat quatre cursos, va entusiasmar els assistents per la seva potencialitat en comprometre l’alumnat en el propi procés d’aprenentatge.

Tot això, però, és el resultat de la fermesa i el coratge d’un equip docent decidit a reformular creativament models educatius i anar més enllà de certes constriccions administratives en matèria educativa.

L'activitat ha estat subvencionada per l'Ajuntament de Les Franqueses del Vallès





Cap comentari:

Publica un comentari