Associació Harmonia
2.0
CIF G65992984
VOLUNTARIAT
EDUCATIU
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
La Llei 6/1996, de 15 de gener,
del Voluntariat, estableix com a un dels seus objectius promoure i facilitar la
participació solidària dels ciutadans en actuacions de voluntariat,
en el si d’organitzacions sense ànim de lucre públiques o privades.
L’article 9.2 de la Constitució
espanyola reconeix el dret de la participació de tots els ciutadans i
ciutadanes en la vida política, econòmica, social i cultural, fixant la
responsabilitat de promoure i facilitar aquesta participació en els poders
públics.
El Pla Nacional de
l’Associacionisme i el Voluntariat compta amb 98 mesures per a promoure i fer
créixer el món de l’associacionisme i el voluntariat català durant els propers
anys, agrupades segons un seguit de línies estratègiques a emprendre.
El present reglament de
voluntariat educatiu neix amb l’objectiu de regular l’acció del
voluntariat de l’Associació Harmonia 2.0 al municipi de Les
Franqueses, d’aquelles persones que vulguin col·laborar en les activitats que
es portin a terme en diferents centres educatius i facilitar-ne la
participació.
Definició del voluntariat
educatiu
1. S’entén per voluntariat
educatiu el conjunt d’activitats d’interès general desenvolupades per persones
físiques, si no es duen a terme en virtut d’una relació laboral, funcionarial,
mercantil o qualsevol altra retribuïda, que compleixin els següents requisits:
- Que tinguin caràcter altruista
i solidari.
- Que la seva realització sigui
lliure i la seva causa no es consideri per obligació personal o deure jurídic.
- Que es duguin a terme sense
contraprestació econòmica, sense perjudici del dret al reembossament de les
despeses que el compliment de l’activitat voluntària ocasioni.
- Que es desenvolupin en els
centres educatius de la ciutat, sense ànim de lucre i s’ajustin a programes o
projectes concrets coordinats per l’associació Harmonia 2.0.
2. L’activitat de voluntariat no
pot, en cap cas, substituir el treball retribuït.
Funcions del voluntari/ària
1. L’actuació del voluntari/ària
s’emmarca en l’àmbit de les activitats organitzades des dels centres educatius,
sempre tenint en compte les preferències personals d’actuació de cadascun dels
voluntaris/es.
2. Les funcions del
voluntari/ària són:
- La realització de les
activitats acordades entre els professionals de referència i el voluntari/ària,
pròpies dels projectes als quals està adscrit.
- La col·laboració en el disseny
dels projectes i de les actuacions a les que s’incorpora.
Drets i deures del voluntari/ària
a) Drets del voluntari/ària
1. Obtenir informació del centre
educatiu on col·labora, sobre el funcionament, les finalitats i les seves
activitats, suport en el desenvolupament de l’acció voluntària i mitjans per
poder exercitar-la convenientment.
2. Rebre la formació necessària
per al desenvolupament de l’activitat.
3. Ser tractat/da sense
discriminació, respectant la seva llibertat, dignitat, intimitat i creences.
4. Gaudir d’acreditació
identificativa suficient com a voluntari/ària davant de tercers i obtenir
certificació de la seva participació en les activitats.
5. Participar activament en
l’elaboració, planificació, execució i avaluació dels programes i activitats on
col·labori, amb el reconeixement social de la seva activitat.
6. Ser assegurat/da contra el
risc d’accident i malaltia derivats directament de l’exercici de l’activitat
voluntària, amb les característiques i capitals assegurats que s’estableixin
reglamentàriament.
7. Rescabalar-se, si ho vol, de les
despeses que li pugui ocasionar l’activitat voluntària, exceptuades les
despeses de desplaçament del seu domicili al centre educatiu.
8. Acordar lliurement les
condicions de la seva acció voluntària i el compromís de les tasques definides
conjuntament , el temps i horari que hi podrà esmerçar i les responsabilitats
acceptades per cadascú.
9. Obtenir el respecte i
reconeixement pel valor social de la seva contribució.
10. Realitzar la seva activitat
en condicions de seguretat i higiene en funció de les característiques
d’aquesta.
11. Rescindir el compromís,
sempre que es faci amb una antelació adequada.
b) Deures del voluntari/ària
1. Cooperar en la consecució dels
objectius del programa on participi per al compliment dels compromisos
adquirits dins dels centres educatius.
2. Realitzar l’activitat a què
s’ha compromès amb responsabilitat, bona fe i gratuïtat, donant suport de
manera activa i respectant les normes internes de funcionament.
3. Observar les mesures de
seguretat i higiene reglamentades i aquelles que siguin adoptades pels centres
educatius o espais municipals.
4. Rebutjar qualsevol
contraprestació econòmica o material que li pugui ser oferta pel beneficiari o
per tercers en virtut de la seva actuació.
5. Mantenir la confidencialitat,
sense perjudici dels drets de la persona, de les
informacions rebudes i conegudes
en el desenvolupament de la seva activitat, tant respecte dels beneficiaris com
dels centres educatius.
6. En cas de renúncia,
notificar-la amb antelació i continuar l’activitat fins que puguin adoptar-se
les mesures necessàries per evitar perjudicis greus al servei.
7. Respectar els drets dels
beneficiaris de la seva activitat voluntària.
8. Actuar de forma diligent i
solidària.
9. Participar en les tasques
formatives previstes per l’organització de forma concreta per a les activitats
i funcions confiades, així com en aquelles que, amb caràcter permanent, siguin
necessàries per mantenir la qualitat dels serveis que prestin.
10. Seguir les instruccions
adequades dels professionals o tècnics a l’hora d’impartir les activitats
encomanades.
11. Respectar i tenir cura dels
recursos materials que posin a la seva disposició.
Deures del programa de
voluntariat educatiu:
L’associació Harmonia 2.0,
així com els centres educatius que participin d'aquest programa estaran
obligats a:
1. Complir els compromisos
adquirits amb els voluntaris/es en l’acord d’incorporació a les activitats.
2. Proporcionar al voluntari/ària
la formació necessària per al desenvolupament correcte de les seves activitats.
3. Garantir i vetllar pel
compliment dels drets i deures del voluntari/ària, tal i com es disposen en
l’apartat anterior (Drets i deures del voluntari/a).
4. Acreditar adequadament la
realització de l’activitat que s’ha assignat al voluntari/ària mitjançant
diplomes de participació o altres documents acreditatius.
Correspon a l’associació Harmonia
2.0 l’obligatorietat de subscriure una pòlissa d’assegurança adequada
a les característiques i circumstàncies de l’activitat desenvolupada pels
voluntaris/es.
De la gestió de la Borsa del
Voluntariat educatiu
La gestió de la Borsa del
Voluntariat educatiu estarà a càrrec d’un equip gestor. Aquest equip gestor
estarà format per:
- Representants de
l’associació Harmonia 2.0, que actuarà com coordinadora de l’equip
gestor.
- Representants dels sindicats
i de les associacions docents.
De l’organització de la Borsa del
Voluntariat
1. Selecció dels voluntaris/es
Poden actuar com a voluntaris/es
totes les persones físiques majors de 18 anys i que estiguin empadronades les
Franqueses.
Excepcionalment podran actuar com
a voluntaris/es els empadronats en altres municipis, si el seu lloc de
residència no suposa un obstacle per realitzar les tasques de voluntariat.
2. Incorporació.
Per incorporar-se a la Borsa, el
voluntari/ària ha d’haver presentat una sol·licitud acompanyada d’una
declaració jurada que no està inhabilitat per a funcions públiques per
sentència ferma i del compromís de conèixer i acceptar el contingut d’aquest
Reglament.
Aquesta sol·licitud es presentarà
per escrit a la seu de l’associació Harmonia 2.
La sol·licitud d’incorporació a
la Borsa del Voluntariat permetrà conèixer les preferències i la disponibilitat
horària del voluntari/ària.
L’equip gestor de la Borsa ha de
fer la valoració oportuna per assignar el voluntari/ària als projectes més
adients, ajustant-ne el perfil a les necessitats de cada projecte.
La presentació de la inscripció a
la Borsa de Voluntariat, implica l’acceptació d’aquestes bases i
l’acord de participació en les activitats que se li assignin, sempre tenint en
compte les seves preferències.
3. Acreditació.
L’associació Harmonia 2.0 acreditarà
degudament cada voluntari/ària, en cadascuna de les activitats que aquest
participi.
4. Assegurança.
L’associació Harmonia 2.0 ha
de subscriure una pòlissa d’assegurança que cobreixi els riscs del voluntari i
els accidents personals durant el temps que presti els seus serveis de
voluntariat. Aquesta assegurança ha d’incloure les possibles responsabilitats
civils que es puguin derivar de la seva actuació davant terceres persones. El
cost de l’assegurança del voluntari serà a càrrec de l’AMPA del centre
corresponent.
5. Baixes en la Borsa.
El voluntari/ària que formi part
de la Borsa es podrà donar de baixa en qualsevol moment.
Per a fer-ho ho haurà de
comunicar per escrit a l’associació Harmonia 2.0. També serà
causa de baixa definitiva no comparèixer a les
activitats assignades, sense causa justificada o l’incompliment, amb
caràcter greu, dels deures als quals es compromet mitjançant l’acord de
participació.
En tot cas, a petició de la
persona interessada s’ha de lliurar un document en què constin els serveis
prestats i la causa per la qual es va acordar la baixa.
6. Mecanismes de control.
L'equip gestor de la Borsa del
voluntariat educatiu ha de dur a terme el seguiment i avaluació de l’acció
voluntària.
Formació dels voluntaris.
Amb l’objectiu d’aconseguir que
l’acció dels voluntaris/es sigui de qualitat, s’han de dur a terme accions
formatives encaminades a poder realitzar les tasques encomanades de la manera
més eficient possible.
El voluntariat podrà gaudir de
cursos de formació bàsica, cursos de formació específica i d’altres activitats
com ara conferències, tallers, etc.
Les Franqueses del Vallès, juliol
de 2013
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada