Sento i oblido, veig i recordo, faig i entenc. (Proverbi xinès)

dilluns, 23 de novembre de 2015

ELS HORTS DE L’ESCOLA JOAN SANPERA

L’hort dels més grans

Avui, l'Enric ens ha portat planter de ceba i dues plantes aromàtiques: farigola i romaní.
En Pere ens ha explicat com es reprodueixen les plantes. La majoria ho fan sembrant una llavor d' un fruit, enterrada al sòl.  També es pot sembrar en una safata de gots i trasplantant-la quan està avivada. L' Enric ens ha desenterrat una llavor de fava, de les últimes plantades, per fer-nos adonar que estava començant a germinar. També es poden reproduir a través  d' un tubercle com és el cas de la patata. Això ho experimentarem després de les vacances de Nadal amb unes patates que ens portarà i les tindrem  a l' aula per tal que grillin abans de plantar-les a l' hort.
A la pregunta d' un nen que li ha demanat  si era jardiner, li ha respost que era de pagès  i havia estudiat agricultura i ramaderia. L' Enric, amb el punxó plantador, ha fet els forats per plantar les cebes i els nens i nenes hi hem posat les plantes. Amb les mans hem acostat una mica de terra i l' hem premuda  deixant un sotet al voltant de la planta per poder regar-la. Avui no les hem regat perquè la terra ja estava amb prou humitat, però sí que les regarem el proper dia. Un dia observarem com l' Enric va fer el punxó amb una branca d'arbre.
Amb la magalla, l' Enric ha fet dos sots a un costat de l' hort i hem plantat les dues aromàtiques. Aquestes plantes han de durar molt temps i el romaní pot créixer molt, per això les hem posat a un costat, i així quan llaurem no ens faran nosa. Les hem regat posant l' aigua, amb cura d' estalviar-ne, dins el sotet que envolta la planta
En Pere  ens hi ha fet passar la mà i l'hem olorat. Ens ha explicat perquè serveixen les plantes aromàtiques que solen ser també culinàries o medicinals. Per exemple, la mare ens pot fer una infusió de farigola per al mal de panxa o per al el refredat. Ens ha preguntat si ens agraden més els menjars amb el gust i l’olor d' herbes
Amb la cinta mètrica hem pres les mides de l' hort. Fa 6 metres i 30 centímetres de llarg i 3 m i 20 cm d' ample. Podrem fer un croquis per dibuixar-hi els passadissos per tal de marcar-los amb fil i no trepitjar les plantes quan plantem, sembrem, reguem, netegem  o collim. El passadís principal el farem al costat de la tanca i els altres perpendiculars, per accedir als rengles.
Abans d' acabar, l' Enric ens ha fet  adonar que la menta plantada el darrer dia ja no hi era. Què haurà passat? Pot ser que algú volent treure'n un brot li va seguir tota la planta perquè encara no estava ben arrelada. Hem de tenir-ne cura!!! La professora ha fet observar als nens que hi ha paper i plàstic que s' ha de treure.
L’hort dels més petits
Hem fet alguns treballs i observacions similars a les descrites de l' hort dels més grans.
A més  a més hem observat que hi ha plantes aromàtiques plantades el curs passat: marialluïsa, farigola i menta. També en Pere ens ha fet notar que han nascut alls  perquè l' any passat no es varen collir i després de llaurar, les cabeces d' all varen germinar. Amb cura n'ha arrencat un conjunt de 10 plantes, cada una provinent de cada grill d' una cabeça. Després les hem plantades.
Igualment, hem observat que hi ha una tomaquera que ha nascut de la llavor d' un tomàquet d' una tomaquera que hi estava plantada del curs passat.
Fent el sot per plantar el romaní ha sortit un cuc de terra de uns 10 centímetres, de color marró. Són beneficiosos perquè fan unes galeries a sota terra que permeten oxigenar la terra,  cosa que és necessària per a la vida dels microorganismes i de les arrels. Aquest cucs poden créixer mes llargs i gruixuts.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada