L’hort dels més grans
Avui, l'Enric ens ha portat planter de ceba i dues plantes aromàtiques: farigola i romaní.
Avui, l'Enric ens ha portat planter de ceba i dues plantes aromàtiques: farigola i romaní.
En Pere ens ha
explicat com es reprodueixen les plantes. La majoria ho fan sembrant una llavor
d' un fruit, enterrada al sòl. També es pot sembrar en una safata de gots
i trasplantant-la quan està avivada. L' Enric ens ha desenterrat una llavor de
fava, de les últimes plantades, per fer-nos adonar que estava començant a
germinar. També es poden reproduir a través d' un tubercle com és el cas
de la patata. Això ho experimentarem després de les vacances de Nadal amb unes
patates que ens portarà i les tindrem a l' aula per tal que grillin abans
de plantar-les a l' hort.
A la pregunta d' un
nen que li ha demanat si era jardiner,
li ha respost que era de pagès i havia estudiat agricultura i ramaderia. L'
Enric, amb el punxó plantador, ha fet els forats per plantar les cebes i els
nens i nenes hi hem posat les plantes. Amb les mans hem acostat una mica de terra
i l' hem premuda deixant un sotet al
voltant de la planta per poder regar-la. Avui no les hem regat perquè la terra
ja estava amb prou humitat, però sí que les regarem el proper dia. Un dia
observarem com l' Enric va fer el punxó amb una branca d'arbre.
Amb la magalla, l'
Enric ha fet dos sots a un costat de l' hort i hem plantat les dues
aromàtiques. Aquestes plantes han de durar molt temps i el romaní pot créixer
molt, per això les hem posat a un costat, i així quan llaurem no ens faran
nosa. Les hem regat posant l' aigua, amb cura d' estalviar-ne, dins el sotet
que envolta la planta
En Pere ens
hi ha fet passar la mà i l'hem olorat. Ens ha explicat perquè serveixen les
plantes aromàtiques que solen ser també culinàries o medicinals. Per exemple,
la mare ens pot fer una infusió de farigola per al mal de panxa o per al el
refredat. Ens ha preguntat si ens agraden més els menjars amb el gust i l’olor
d' herbes
Amb la cinta mètrica hem pres les mides de l' hort. Fa 6 metres i 30
centímetres de llarg i 3 m i 20 cm d' ample. Podrem fer un croquis per
dibuixar-hi els passadissos per tal de marcar-los amb fil i no trepitjar les
plantes quan plantem, sembrem, reguem, netegem
o collim. El passadís principal el farem al costat de la tanca i els
altres perpendiculars, per accedir als rengles.
Abans d' acabar, l' Enric ens ha fet
adonar que la menta plantada el darrer dia ja no hi era. Què haurà
passat? Pot ser que algú volent treure'n un brot li va seguir tota la planta
perquè encara no estava ben arrelada. Hem de tenir-ne cura!!! La professora ha
fet observar als nens que hi ha paper i plàstic que s' ha de treure.
L’hort dels més petits
Hem fet alguns
treballs i observacions similars a les descrites de l' hort dels més grans.
A més a més
hem observat que hi ha plantes aromàtiques plantades el curs passat: marialluïsa,
farigola i menta. També en Pere ens ha fet notar que han nascut alls perquè l' any passat no es varen collir i
després de llaurar, les cabeces d' all varen germinar. Amb cura n'ha arrencat
un conjunt de 10 plantes, cada una provinent de cada grill d' una cabeça.
Després les hem plantades.
Igualment, hem
observat que hi ha una tomaquera que ha nascut de la llavor d' un tomàquet d'
una tomaquera que hi estava plantada del curs passat.
Fent el sot per
plantar el romaní ha sortit un cuc de terra de uns 10 centímetres, de color
marró. Són beneficiosos perquè fan unes galeries a sota terra que permeten
oxigenar la terra, cosa que és necessària per a la vida dels
microorganismes i de les arrels. Aquest cucs poden créixer mes llargs i
gruixuts.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada