Sento i oblido, veig i recordo, faig i entenc. (Proverbi xinès)

dimarts, 5 de desembre del 2017

LES BIBLIOTEQUES ESCOLARS: UN RECURS EDUCATIU ÚTIL I NECESSARI... PER QUÈ?


Els proppassats 26 d’octubre (a Can Ganduxer) i 16 de novembre (a l’escola Guerau de Liost)  vàrem realitzar dues sessions adreçades als docents de la nostra comarca amb el suport de la formadora Mònica Ricart de Bibliomedia i l'ajud econòmic de l'Ajuntament de Les Franqueses del Vallès.
Fem un resum dels temes tractats.

Eines generals:

En el Blog de Bibliomedia:
-        Efemèrides: (LIJ2018) de la Biblioteca Xavier Benguerel.
-        Punts de llibre: m’agrada la Biblioteca perquè....
-        Portades de Còmic: a partir de la portada desenvolupar la història (Introducció, Plantejament,
      desenllaç...)
Al dep. D’Ensenyament:
-        Projecte Biblioteca: projectes: Pla Anual, diagnosi....
Crides: (Fundació Bofill): anar a Crida oberta, selecció, co-creació.
Dinamitzar la biblioteca:
- Tenir cura del fons bibliotecari:
       -        diversos llibres que llisten els millors llibres per a les biblioteques
      -        Recursos digitals (EP): symbaloo (a primària Rosa Oriol)
      -        A Bibliomedia
      -        Xtec: recursos digitals per a la biblioteca escolar (primària, secundària): revistes, auques,  
             blocs...

 Impuls de la lectura:
     -  Préstec
     -  Itineraris de lectura: es demana el juny a Dep Cultura autors a l’aula. Responen el novembre
     -   Lectura en veu alta
     -  Atrapa llibres”: els alumnes han de llegir 3 llibres i valorar-los de 0 a 5. Per a secundària
        “Protagonista jove”
     -  Municipi lector: compromís de l’ajuntament a partir del projecte de cada escola (aprovat per
       Consell Escolar)
     -  Qüestionari sobre revistes infantils
     -  Equip humà: voluntaris ajuden a la biblioteca
     -  Padrins de lectura: l’alumne més gran fa de tutor a l’alumne més petit (bibliopati)
     -  Lecxic (fundació Bofill): dins o fora de l’horari escolar
     -  Experts: alumnes llegeixen una col·lecció determinada, elaboren una presentació i passen per
       les aules
     -  Si els alumnes no entren a la Biblioteca: via digital (“suro digital”, programa informàtic),
        exposició passadís, book prosing (llibres en prestatges) apunten nom i títol.
     -  Club de lectura: un cop al mes. Gestió de la mestra i la bibliotecària. Lectura comuna i
       presentació autor. Es pot fer amb un berenar, els alumnes exposen els seus propis escrits.
     -  Novetats: presentacions de nous llibres
     -  Poesia i catàstrofes: notícia (acròstic) o busquen al DIEC...Una variant: Poesia i animals
     -  Via cercador: des de una notícia: data i lloc i resum de la notícia. Es pot anar a symbaloo: InfoK
      (Club super 3) o via Kiosko.net: cercar en l’hemeroteca dels diaris
     -  S’ofereix des de l’associació  Harmonia 2.0 la possibilitat de col·laborar amb els centres en el
        programa   Lecxit de suport a la lectura. També, a proposta d'alguns assistents, es va suggerir
       de promoure el  marc de "Municipi lector"  com a una via idònia de potenciació de la lectura
      (vegeu-ne els enllaços annexats)

MUNICIPI LECTOR:
-        http://www.fbofill.cat/videos/que-es-un-municipi-lector?lg=es
-        http://clijcat.cat/municipi/MunicipiLector.php
-        http://www.clijcat.cat/municipi/Municipi.php?recordID=5
-        http://www.ampaelcarme.com/?page_id=104
-        http://www.parets.cat/projectes-de-vila/parets-poble-lector

LECXIT:
-        https://www.youtube.com/watch?v=9IOTLsDd50A&feature=youtu.be
-        http://www.lectura.cat/fes-lecxit


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada